Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2015

Η εκδήλωση του Συντονισμού ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Τη Δευτέρα 22 Ιούνη, στο Δικηγορικό Σύλλογος Πειραιά πραγματοποιήθκε εκδήλωση- συζήτηση που διοργάνωσε ο “Συντονισμός Ενάντια σε Κλεισίματα, Διαθεσιμότητες, Ιδιωτικοποιήσεις και Εργολαβίες”. Ακολουθούν τα βασικά σημεία των εισηγήσεων των ομιλητών.  


Αντώνης Νταλακογεώργος πρόεδρος ΠΕΝΕΝ
Ένα ζήτημα στο οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε αυτό που ονομάζουμε κωλοτούμπα είναι το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Όταν έγινε επίσκεψη πολυμελούς αντιπροσωπείας της κυβέρνησης στην Κίνα, με επικεφαλής τον Δραγασάκη ως αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και τον Νίκο Κοτζιά ως υπουργό Εξωτερικών, οι τελευταίοι ανακοίνωσαν ότι το λιμάνι του Πειραιά πωλείται και μάλιστα, παρακάμπτοντας τη διαδικασία του διαγωνισμού, εξεδήλωσαν τη βούλησή τους το λιμάνι να πουληθεί στην κινέζικη Cosco. Με την έλευσή τους στη χώρα, φάνηκε ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει και έχει βάλει στο πακέτο της συμφωνίας με τους δανειστές την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, του ΟΛΘ, των αεροδρομίων και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κανονικά σήμερα, αν ο ΣΥΡΙΖΑ τηρούσε τον προεκλογικό του λόγο, δεν θα έπρεπε να συζητά για το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ αλλά για το πώς θα φύγει η Cosco από το λιμάνι και τον προνομιακό χώρο που απέχτησε μέσα από μία επαίσχυντη, επιζήμια για το λαό και την κοινωνία, συμφωνία. Θυμίζω ότι ανάμεσα στις προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ήταν και η επανεξέταση της συμφωνίας με την Cosco. Και να θυμίσω ότι ακόμα παλιότερα ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ήταν ενάντια στη μετοχοποίηση του ΟΛΠ και στην εισαγωγή του στο ελληνικό χρηματιστήριο. Τώρα, από ότι φάνηκε στο 47σέλιδο πακέτο πρότασης, κοστολογούν το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης με το ποσό των 500 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή με ένα εξευτελιστικό τίμημα. Το επόμενο διάστημα είναι κρίσιμο, οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης είναι συγκεκριμένοι και τρέχουν, το ΤΑΙΠΕΔ έχει πάρει ξεκάθαρη θέση, θα μπουν στην τελική φάση του διαγωνισμού οι εταιρείες που έχουν προκριθεί. Ο χρόνος που έχουμε είναι ελάχιστος και πρέπει να δούμε παρεμβάσεις και κινητοποιήσεις με όλες μας τις δυνάμεις, ο καθένας με τη δική του κατεύθυνση. Βεβαίως δε λέμε όλοι τα ίδια πράγματα. Το εργατικό κίνημα έχει θέση, όσον αφορά τον ΟΛΠ και τα λιμάνια. Και δεν είναι γενικά δημόσιο λιμάνι, είναι δημόσιο λιμάνι 100% κάτω από εργατικό και κοινωνικό έλεγχο. Παρά τις αδυναμίες και τις δυσκολίες, αν υπάρχει μια ευρύτερη ενότητα, δράση και αγώνες, μπορούμε να εμποδίσουμε αυτή την άθλια μεθόδευση της κυβέρνησης. Πρέπει να δρομολογηθούν αγώνες και κινητοποιήσεις για να ανατρέψουμε τα τετελεσμένα, και τα συνδικάτα και οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο και τον τελευταίο.  
Ζωή Πεντότη πρόεδρος ΠΟΥΕΝ
Η κυβέρνηση είχε πει προεκλογικά ότι όχι απλώς δεν θα πουλήσουν τα λιμάνια αλλά ότι θα καταργήσουν και το ΤΑΙΠΕΔ. Εμείς, που ήμασταν εργαζόμενοι του υπουργείου Ναυτιλίας, βοηθούσαμε τότε τον ΣΥΡΙΖΑ να αρθρώσει αντιπολιτευτικό λόγο. Παρόλα αυτά όταν έγινε κυβέρνηση τα πήρε όλα πίσω. Και μάλιστα όταν έρχεται τώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κρίνει ότι οι φοροαπαλλαγές που έχει πάρει η Cosco σήμερα αγγίζουν τα 30 εκατομμύρια, έρχεται η σημερινή κυβέρνηση να κάνει προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διατηρήσει τις φοροαπαλλαγές. Με την εγκατάσταση της Cosco πολλαπλασιάστηκαν τα εμπορευματοκιβώτια όμως ο πλούτος αυτός δεν έχει διοχετευτεί στην περιοχή. Τα επίπεδα ανεργίας στον Πειραιά, είναι από τα υψηλότερα στη χώρα. Αυτοί που βρήκαν δουλειά στους εργολάβους κατάφεραν μέσα από αγώνες, αφού καταπατούνταν τα εργασιακά τους δικαιώματα, να φτιάξουν ένα σωματείο. Η Cosco είναι σήμερα ένα κλειστό γκέτο όπου όταν μπαίνει επιθεώρηση εργασίας δεν μπορεί να διαπιστώσει τίποτα από όλα αυτά που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι. Όταν ρίχνεις τόσο πολύ τους μισθούς και τις εργασιακές συνθήκες, τότε αυτό έχει συνέπειες για τις εργασιακές σχέσεις σε όλο τον Πειραιά. Αυτή τη στιγμή δεν έχει βγει ξεκάθαρα κανένας υπουργός να πει «θέλω να πουλήσω το λιμάνι». Όλοι κρύβονται πίσω από το ΤΑΙΠΕΔ. Λες και αυτός που αποφασίζει τελικά σε αυτή την κυβέρνηση είναι ο πρόεδρός του, ο Πιτσιόρλας. Την ευθύνη θα πρέπει να την αναλάβει ξεκάθαρα η κυβέρνηση, θα πρέπει να καταργήσει το ΤΑΙΠΕΔ και τη ΡΑΛ και να αναλάβουν οι υπουργοί την ευθύνη. Η κυβέρνηση χρειάζεται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Έστω και τώρα να εφαρμόσει το λεγόμενο αριστερό μοντέλο διοίκησης που μας έλεγε ότι θα εξάγει και στην υπόλοιπη Ευρώπη και να αρχίσει να ενεργοποιεί τους κρατικούς μηχανισμούς και να μη συζητά τις αποφάσεις με τις ελίτ και τους διάφορους συμβούλους, όπως έκαναν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις.  
Θανάσης Διαβολάκης συνδικαλιστής ΟΙΕΛΕ, πρώην δημοτικός σύμβουλος Πειραιά
Είμαστε σε μία περίοδο όπου το παγκόσμιο καπιταλιστικό σύστημα περνάει μια πολύ μεγάλη και βαθιά κρίση. Οι ιδιωτικοποιήσεις και ο περιορισμός του δημόσιου τομέα είναι μαζί με την καταστρατήγηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων δύο βασικοί πυλώνες που έχει επιλέξει το σύστημα και συγκεκριμένα το μεγάλο κεφάλαιο, για να ξεπεράσει την κρίση. Στο πλαίσιο αυτό είναι ενταγμένη και η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Η στρατηγική την οποία ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση, η οποία είναι μία στρατηγική διαχείρισης της κρίσης μέσα στα πλαίσια του συστήματος, την οδηγεί σε μία σειρά από υπαναχωρήσεις από τις προεκλογικές της εξαγγελίες, που και αυτές δεν ήταν κάτι το επαναστατικό και ριζοσπαστικό, είχε όμως υποσχεθεί την επιδιόρθωση κάποιων από τις πολύ άσχημες πλευρές των μνημονίων. Αυτή η στρατηγική πολύ σύντομα αποδείχτηκε ότι οδηγεί στην υποταγή, αν δεν έρθεις σε ρήξη με τους δανειστές, την ΕΕ και το μεγάλο κεφάλαιο. Αυτό συμβαίνει με το ζήτημα του ΟΛΠ. Εμείς θέλουμε λιμάνι που να εξυπηρετεί τις ανάγκες του λαού, και σε αυτή την κατεύθυνση θέλουμε όλα τα δημόσια αγαθά και όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις. Και αυτό μπορεί να εξασφαλιστεί με τον εργατικό και κοινωνικό έλεγχο. Όταν οι εργαζόμενοι έχουν λόγο για το τι θα γίνει στο λιμάνι, ποιες υπηρεσίες θα αναπτύσσονται και πόσο θα κοστίζουν. Το παράδειγμα της ΕΡΤ, που λειτούργησε επί δύο χρόνια χωρίς αφεντικά, στα χέρια των εργαζομένων, είναι χαρακτηριστικο. Ήταν μία ΕΡΤ πολύ καλύτερη από αυτή που γνωρίζαμε πριν το κλείσιμό της. Ένα τέτοιο λιμάνι και μία τέτοια κοινωνία ονειρευόμαστε, που θα λειτουργεί με βάση τις λαϊκές ανάγκες και όχι του κέρδους, που θα πει όχι στην πληρωμή του χρέους, όχι στην ΕΕ και στο ευρώ, όπου οι τράπεζες και οι μεγάλες επιχειρήσεις θα εθνικοποιηθούν χωρίς αποζημίωση και θα διοικούνται κάτω από τον έλεγχο των εργαζομένων, όπου θα παρθούν μέτρα για την αντίστροφη αναδιανομή του πλούτου. Δεν γίνεται να μην πληρώνει η Cosco ΦΠΑ και να γίνεται συζήτηση στα πλαίσια της συμφωνίας για αύξηση του ΦΠΑ.  
Τάσος Αναστασιάδης Συντονισμός ενάντια σε Κλεισίματα, Διαθεσιμότητες, Ιδιωτικοποιήσεις & Εργολαβίες
Μπορούμε να κερδίσουμε τη μάχη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Σαν Συντονισμός δεν έχουμε την άποψη ότι θα κάνουμε μία προσπάθεια απλά για να ξεσκεπάσουμε την κυβέρνηση, αλλά για να την κερδίσουμε, για να κρατήσουμε το λιμάνι δημόσιο. Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού δεν είναι σημερινή, έχει μια δεκαετία βάθος και παρόλα αυτά έχουν δώσει το 33% των μετοχών. Αυτό έχει να κάνει με την αντίσταση των εργαζόμενων. Το 2009, όταν έπεφτε η κυβέρνηση Καραμανλή και ερχόταν η κυβέρνηση του Παπανδρέου, υπήρχαν κινητοποιήσεις με το καλημέρα. Τότε ο κόσμος είχε ψηφίσει κατά συντριπτική πλειοψηφία ΠΑΣΟΚ. Άρα υπάρχει μία παράδοση αγώνων που έχει μπλοκάρει το αν θα φτάσει η ιδιωτικοποίηση εκεί που τη θέλει η Cosco και τα διάφορα συμφέροντα. Χρειάζεται να χτιστεί ένα δυνατό μαζικό κίνημα και μέσα στους εργαζόμενους στο λιμάνι, και έξω από αυτό. Μπορεί τα σωματεία του ΟΛΠ να μην έχουν δείξει την αγωνιστικότητα που χρειάζεται, όμως αυτή η στιγμή θα έρθει το αργότερο το Σεπτέμβρη και θα χρειαστεί η μεγαλύτερη δυνατή συμπαράσταση απέναντί τους και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να απλώσουμε το μήνυμα της αλληλεγγύης παντού. Μπορούμε να πάρουμε εμείς πρωτοβουλίες. Στις αρχές Ιούλη να οργανώσουμε ένα μεγάλο απογευματινό συλλαλητήριο στον Πειραιά που να κατέβουν οι εργαζόμενοι στο λιμάνι, στα σωματεία, η νεολαία, οι συνταξιουχικές οργανώσεις. Τις τελευταίες τρεις μέρες έχει ξεκινήσει η «Πρωτοβουλία πολιτών ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ» από αγωνιστές του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό είναι καλοδεχούμενο. Με αυτόν τον τόνο χρειάζεται να κινηθούμε. Σε όλη την Ελλάδα μπορεί να φτάσει το μήνυμα. Να φτιάξουμε ομάδες ανθρώπων που θα μπορούν να βγουν στην κοινωνία και να οργανώσουν τη συμπαράσταση, και το δεύτερο να δώσουμε τη μάχη να ριζώσει η άποψη στους εργαζόμενους του λιμανιού ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε. Με τους αγώνες θα κρατήσουμε το λιμάνι ανοιχτό και δημόσιο. Έτσι, αν η κυβέρνηση προχωρήσει το Σεπτέμβρη στην ιδιωτικοποίηση θα βρει απέναντί της χιλιάδες ανθρώπους και μάλιστα κομμάτια που την ψήφισαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου